مدل تحولی رشد یکپارچه

مدل تحولی- تفاوت های فردی مبتنی بر ارتباط (DIR)

این مدل توسط استانلی گرینسپن و سورینا وایدر در سال ۱۹۹۷ ارایه گردید. استنلی گرینسپن استاد روانپزشکی اطفال در دانشگاه جورج واشنگتن و رئیس انجمن میان رشته ای اختلالات یادگیری و تحولی بوده است. ایشان یکی از مهم ترین افراد در کار کلینیکی با نوزادان و کودکان در جهان است و موسس مرکز ملی برای نوزادن، کودکان نوپا در واشنگتن است. او نویسنده و ویراستار بیش از سی عنوان کتاب است که عمده آنها به بیش از دوازده زبان ترجمه شده است. او در سال ۱۹۴۱ متولد شد و در سال ۲۰۱۰ وفات یافت.

دکتر استنلی گرینسپن

این مدل از نتایج شش ساله گرنسپن و همکاران الهام گرفت که در آن به بررسی خانواده های در معرض خطر و کودکان دارای چالش های تحولی در طی دوران نوزادی و کودکی پرداختند، مطالعات بعدی و تجربیات در طول سالیان بعد از آن، به شکل گیری این رویکرد منجرشد.چهارچوب مدل تحولی- تفاوت های فردی مبتنی بر ارتباط (DIR) از روانشناسی تحولی، روان تحلیل گری، تحقیقات عصب شناختی، زبان، یکپارچه سازی حسی و تعلیم و تربیت استفاده ریشه گرفته است.

دکتر گرنسپن

بر خلاف نظریه های سنتی رشد روانشناختی انسان که عمدتا به توصیف و تبیین بعدی مجزا از انسان می پردازند( مثلا پیاژه به بعد شناختی، کلبرگ به بعد اخلاقی و بالبی به بعد دلبستگی) مدل تحولی- تفاوت های فردی مبتنی بر ارتباط به توصیف رشد یکپارچه انسان می پردازد که در آن تغییرات ارگانیسم به عنوان کلیتی به هم پیوسته تبیین می گردد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید